BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

BERKAWAN KERANA KEPENTINGAN??

Tuesday, April 13, 2010


BERKAWAN KERANA KEPENTINGAN??
            Assalamualaikum semoga semua yang sudi membaca blog saya ketika ini berada dalam keadaan sihat hendaknya. Bagaimana post2 saya sebelum ini? Kalau ada kekurangan bolehlah kita berkongsi kelemahan saya dengan email saya di azringenius@yahoo.com ataupun boleh hantar komen di facebook saya “Azrin Ahmad”. Apa yang bermain di kotak fikiran anda ketika mula2 membaca tajuk post saya pada kali ini? Mungkin ada yang terkena pada batang hidung sendiri tak kurang juga pernah mengalami situasi ini. Itulah, zaman teknologi kini yang senang membudayakan akhlak yang teruk pada pendapat saya.
            Anda pasti bersetuju dengan saya seratu peratus bahawa persahabatan yang ditunjangi kerana Allah pasti indah. Hal ini kerana bersahabat kerana Allah yang lebih diutamakan. Berkawan kerana kepentingan ini saya perhatikan terjadi kepada dua golongan iaitu tidak sedar perbuatannya dan sengaja diperlakukan sahabatnya sedemikian. Dalam konteks mahasiswa, perbuatan ini sering berlaku apabila ingin menyudahkan tugasan2 tergendala. Biasalah alasan seperti tidak cukup masa sudah lali di dengar dan boleh dikatakan masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Jadi, sahabat yang “dipercayai” digunakan atas kepentingan peribadi. Bersahabat kerana tidak faham akan sesuatu masalah juga kadang2 kalau silap gayanya pasti terjerumus ke arah kepentingan diri sendiri. Sebagai contoh apabila kita tidak faham akan sesuatu sahabat kita yang lain dijadikan rujukan. Selepas sudah mendapat keterangan yang kita perlukan kita buat2 tak endah sahaja dengan sahabat itu. Hish, ini yang saya paling tak suka.

Bak kata pepatah lama, “berkawan biar seribu, berkasih biar satu” eh, ehh bukan yang inilah oh ya “rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari”. Perlakuan sebegini boleh menimbulkan banyak salah faham di antara kita dengan sahabat yang lain. Sahabat yang rasa dirinya dipergunakan akan membenci sahabatnya. Jelas, itu bagi saya tidak salah dan wajar bagi pihak yang teraniaya kerana zaman kini sepatutnya tiada lagi kejadian2 seperti ini. Kita sudah menggelarkan diri kita seseorang yang bertamadun tetapi dibenak fikiran kita masih bersarang unsure negatif yang langsung tidak membantu memajukan diri bahkan terarah ke binasa!
Oleh itu, saya berseru sahabat2 yang saya kasihi di luar sana supaya ambil iktibar daripada apa yang saya perkatakan pada post kali ini. Bukannya apa, seboleh-bolehnya kita sentiasa menjernihkan keadaan sekeliling kita supaya hidup kita sentiasa ceria dan selamat dibawah naungan-Nya. Akhir kalam, kita di dunia ini sementara dan kita harus gunakan masa yang ada sebaik mungkin supaya tidak kita tergolong dalam golongan yang rugi. Salam~

KITA BERUBAH??

Monday, April 12, 2010

KITA BERUBAH??




Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alahai geramnya sebab saya tak dapat nak tunaikan janji untuk menulis di blog kesayangan saya ni setiap hari. Maklumlah sibuk nak study last minute. Itulah yang orang marahkan sebab kita ni, mahasiswa lebih sukakan “cabaran” yang sebegitu. Kalau saya tak silap semua orang pernah laluinyakan? Suka memetik kata2 yang pernah diucapkan oleh seseorang bahawa mahasiswa masa kini tidak berdaya saing seperti mahasiswa dahulu. Hal inilah yang menguatkan lagi hujah tersebut iaitu bagaimana kita bersedia mental dan fizikal menghadapi peperiksaan yang bakal merubah kehidupan kita kelak. Kalau study last minute yang selalu kita amalkan, bagaimana kita hendak menjadi seseorang yang terbilang, cemerlang dunia akhirat dan gemilang di sudut dunia? Saya yakin dan saya percaya anda juga begitu, study last minute bukan sahaja tidak berkesan bahkan ilmu yang kita peroleh waktu itu hanya waktu itu sahaja.


Hal ini langsung tidak membolehkan konsep pembelajaran sepanjang hayat diterapkan. Sebenarnya, tidak semua orang boleh mengadaptasi pembelajaran yang sedemikian. Seperti apa yang pernah diperkatakan sahabat saya ialah cara study awak dan saya berlainan. Sebagai contoh, si A telah belajar sepanjang malam tetapi si B hanya menumpukan perhatian di dalam kelas. Akhirnya, si B lulus dengan cemerlang. Manusia itu berbeza setiap satunya, maka kejadian yang telah saya umpamakan di atas merupakan contoh jelas perbezaan manusia.


Bagaimana konsep pembelajaran anda? Saya pernah terbaca satu artikel yang mengatakan bahawa ilmu yang sebenarnya adalah apa yang kita lupa. Wahai kawan semua, renunglah berapa banyak ilmu yang telah kita hilang? Saya juga pernah menyaksikan bagaimana mungkin sesuatu ilmu itu senang lupa sebenarnya. Saya suka menggunakan pendekatan saya yang tersendiri bagi mengupas isu ini. Seratus peratus saya setuju bahawa kita senang lupa sesuatu ilmu itu apabila ilmu yang kita peroleh tidak disulami elemen keberkatan. Umum mengetahui, ilmu yang kita ada majoritinya diajarkan oleh seseorang. Dalam konsep kelas, jika guru sedang mengajar adakah kita “mengajar” juga dibelakangnya? Jika itu yang seseorang guru alami maka banyak tafsiran yang boleh dirangka antaranya pembelajarannya tidak berkesan, anak murid sudah tiada minat, dan sebagainya. Jadi, disitulah berkat itu sudah hilang. Satu lagi, apabila kita menuntut ilmu dengan rakan2 jangan sesekali mengutuknya pula. Kerana kita sudah bernasib baik kerana kawan sudi menghulurkan bantuan. Kita semua sedia maklum bahawa apabila kita bertanyakan sahabat soalan yang kita tidak faham dan kawan menerangkannya, kita senang faham berbanding kita bertanya guru itu sendiri. Kita kena ingat bahawa tahap kita dan guru kita berbeza dan sebab itu apabila sahabat yang terangkannya kita mudah faham. Antara perkataan atau ayat yang mungkin menyinggung kawan yang ingin membantu kita ialah, “tulisan kau buruk, aku susah nak faham!”, “hish, kenapa kerja yang kau buat tak tersusun?” dan seterusnya. Dan seperti di atas, disitulah keberkatannya telah hilang.



Kita sebagai makhluk Allah memang tidak pernah lari dari melakukan khilaf jadi tugas kita adalah sentiasa bermuhasabah diri semoga kehidupan kita lagi baik daripada semalam. Moga apa yang dikongsikan diatas dapat dimanfaatkan bersama. Sehingga jumpa lagi dalam keluaran akan datang. Kalau ada yang terasa akan post saya kali ini, saya mohon maaf kerana saya hanya membantu orang lain menjalani jalan menuntut ilmu dengan senang kerana segala apa yang saya tulis di blog saya semuanya berkisarkan perkara sebenar. Wallahualam.

MENYENANGKAN ORANG LAIN..

Saturday, April 10, 2010


MENYENANGKAN ORANG LAIN..
Assalamualaikum dan salam SATU MALAYSIA. Seperti yang dimaklumkan dalam keluaran semalam saya akan mendisiplinkan diri supaya sentiasa menulis di blog ini dan untuk sebabnya saya harap anda semua boleh rujuk post saya sebelum ini. Sebelum saya ke topik yang ingin saya bincangkan saya suka memetik kata2 yang telah dilontarkan oleh pensyarah saya ketika saya menghadiri kelas beliau. Pensyarah saya adalah seorang pensyarah Fizik di Jabatan Fizik Fakulti Sains, UTM Skudai. Beliau sentiasa mengingati kami supaya sentiasa menulis untuk memperoleh ilham. Ini adalah kerana beliau berpendapat apabila seseorang itu mula menulis senang bagi Allah s.w.t mewujudkan ilham bagi kita menghadapi setiap satu perkara. Itulah serba sedikit pesanan yang ingin saya kongsikan. Tidak dilupakan, nama pensyarah berkenaan ialah Dr. Zuhairi Ibrahim.
            Baiklah, pada kali ini suka saya menceritakan satu topik iaitu sebuah topik yang berkait rapat dengan kehidupan seharian kita iaitu “menyenangkan orang lain”. Kehidupan kita sebagai mahasiswa mahupun manusia memang tak dapat dipisahkan untuk sentiasa berhubung dan berkomunikasi dengan orang lain. Antara yang dapat saya saksikan adalah apabila kita berurusan dengan kawan2, pensyarah, pihak pentadbir dan sebagainya. Oleh itu, sentiasa adab yang kita telah pelajari secara formal mahupun tidak telah kita aplikasikan sama ada kita sedar mahupun tidak. Menyenangkan orang lain merupakan satu tajuk yang begitu besar untuk saya kupaskan. Tetapi memandangkan saya seorang mahasiwa, jadi apa yang bakal saya perkatakan adalah berkisar konteks mahasiwa itu sendiri.
            Dalam menghadapi arus modenisasi kini, saya lihat ramai orang telah lupa bahawa mereka tidak keseorangan dalam melayari kehidupan di dunia. Mereka suka membuat sesuatu kerja yang barangkali “memuaskan” hati mereka sendiri. Dalam bahasa kasar tidak mementingkan kepentingan orang lain bahkan kepentingannya sendiri yang dia kisahkan. Ingatlah wahai kawan, kita hidup di dunia ini hanya sementara dan kehidupan kita yang sementara ini haruslah dipenuhi dengan “bekalan” yang baik untuk dihadapkan kepada-Nya. Kita hidup ini penting untuk menyenangkan orang lain mengikut masa2 yang perlu, janjikan tidak memudaratkan diri kita dan orang lain.

            Menyenangkan orang lain itu saya takrifkan tidak membebankan seseorang dengan apa yang kita kerjakan. Adalah menjadi tuntutan kepada kita untuk sentiasa menjadikan orang di sekeliling kita sentiasa “aman” dan damai dengan segala tindak tanduk kita. Kita boleh menyenangkan orang lain dengan sentiasa berusaha tidak menyakitkan hati mereka. Sebagai contoh sentiasa menjaga percakapan dengan orang sekeliling. “terlajak perahu masih boleh diundur, terlajak kata binasa”, “kerana mulut badan binasa” adalah beberapa peribahasa yang diungkapkan bagi menunjukkan betapa percakapan itu harus dituturkan sebaik mungkin. Moga2 Allah memberkati kita.

Allah berfirman yang bermaksud: “Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir.” (Surah Qaf, ayat 18)
Sabda Rasulullah s.a.w. yg artinya: "Berbahagialah orang yang menahan kelebihan lidahnya dan membelanjakan kelebihan hartanya." 


            Seterusnya, menyenangkan mereka dengan tidak sesekali menyusahkan mereka. Menyusahkan mereka saya kupas dari segi tidak membebankan mereka dari sudut kewangan. Mungkin tatkala kita meminjam duit dari seorang kawan dan kawan kita memberikannya. Ya, memang apabila kita mengajukan soalan bahawa adakah dia berasa susah dengan pertolongan yang dihulurkan saya yakin dan percaya mereka akan mengatakan tidak. Tapi sebenarnya dalam hati mereka “berbunga” sebenarnya. Lebih molek kiranya kita cuba sedaya upaya mencari penyelesaiannya sendiri. Kita tidak mengetahui masalah orang lain kerana kita hanya manusia biasa.

            
Banyak faedahnya apabila kita sentiasa berusaha menyenangkan orang lain. Rasulullah SAW sendiri menggalakkan kita menyebarkan kebahagiaan ini.
“ Engkau tersenyum di hadapan saudaramu adalah sedekah” Hadith riwayat Bukhari.
Begitulah, betapa indahnya Islam. Bagaimana senangnya kita hendak menyenangkan hidup orang lain. Kerana kita adalah manusia yang dikurniakan Allah akal yang hebat. Jadi kita gunakan kehebatan akal yang dikurniakan-Nya untuk memperoleh kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Ingatlah teman2, sesungguhnya segala tindak tanduk kita di dunia ini adalah menjadi tanggungjawab yang diletakkan di pundak kita semoga kita tergolong dalam golongan yang dirahmati serta dikasihi Allah. Bila lihat kepada apa yang saya kupaskan di atas, cuba kita nilai dan muhasabah diri adakah kita sudah berusaha menyenangkan orang lain? Jawapan ada pada diri anda terserah anda menilainya.

            Akhir kalam, moga kita berjumpa lagi dalam post2 yang seterusnya. Teruslah bersama saya kerana saya sentiasa menjanjikan gaya penulisan blog yang terkini. InsyaAllah dan assalamualaikum.

DETIK INDAH.. KENALAN BARU..

Friday, April 09, 2010

Assalamualaikum dan salam perpaduan. Lama sungguh rasanya azrin tak update blog kesayangan nih. Malumlah, tugas sebagai pelajar memang menghalang azrin. Walaupun lama tak update blog Azrin tetap menjanjikan ‘hidangan’ gaya penulisan terkini seperti promo kat atas haha. Amacam, cantik tak pengubahsuaian yang telah saya lakukan? Itupun dipelajari dari rakan blog yang lain. Seperti yang dinyatakan sebentar tadi, selain daripada sibuk mengulangkaji pelajaran memandangkan minggu peperiksaan dah tiba saya juga sibuk mengejar dateline bagi assignment dan tutorial yang perlu dihantarkan kepada pensyarah. Kalau satu dua bolehh lagi saya tolerate tapi dah sampai lima enam mahu pening kepala dibuatnya! Itulah saya langsung tak salah kan pensyarah kerana memberikan tugasan yang maha banyak ni tetapi sebaliknya saya suka menyalahkan diri sendiri. Mana tak nya, tugasan diberikan minggu lepas tetapi gara-gara mengambil mudah terhadap sesuatu perkara, esok nak hantar malam esoknya lah saya bertungku lumus nak siapkan. Itulah, pelajar Melayu lang sung tak pernah nak ambil pengajaran terhadap yang lepas-lepas. Tetapi, Alhamdulillah kerana setiap assignment melainkan tutorial dibuat secara berkumpulan dapatlah juga saya hantar tepat pada masanya. Alhamdulillah, syukur terhadap Allah yang sentiasa Maha Membantu hambanya.



Sedikit lari dari tajuk pokok, minggu lepas hari ahad 4hb5 sempat saya meluangkan masa walaupun keesokan harinya adalah exam DE dengan menonton ABPBH 2009. Wah kalau nak tahu saya memang sukakan segala bentuk hiburan yang dihidangkan di kaca televisyen. Bukan apa seronok melihat gelagat individu di televisyen. Persembahan yang ditonjolkan boleh dikatakan sangat bermutu. Tak perlu saya bandingkan industri hiburan kita dengan industri hiburan di negara lain kerana pendapat saya industri hiburan kita sudah ada prestijnya yang tersendiri. Suka menonton malam tu kerana artis kegemaran saya dan saya tahu anda semua sedar saya adalah peminatnya yang setia iaitu Siti Nurhaliza telah memenangi anugerah tertinggi malam itu yang menjadi impian setiap artis di Malaysia. Siti Nurhaliza telah diumumkan sebagai Bintang Paling Popular 2009. Suka menonton gelagat nya pada malam itu kerana itulah tahun akhir penglibatan beliau di ABPBH. Tahniah, bintang kegenmaran ku Siti Nurhaliza! Namun pada malam berkenaan ada satu babak yang boleh dikatakan begitu tidak sopan untuk artis Malaysia melakukannya. Semua orang sedia maklum akan busana ‘indah’ yang dikenakan oleh Wati Elite yang pada amatan saya agak keterlaluan. Memilih memakai baju mengikut warna kulit walaupun dilitupi corak bunga warna biru amatlah seksi. Walaupun ramai yang mengatakan seksi itu adalah subjektif tolong terangkan dengan lengkap apa makna subjektif terhadap diri anda sendiri. Kain singkat atas peha amat membuatkan saya sebagai penonton rasa tidak selesa. Untuk kelihatan seksi janganlah bertindak sedemikian kerana ianya secara tidak langsung menjatuhkan imej Islam sebagai agama yang mulia. Harap terimalah teguran ini lapang dada harap apa yang saya tegur tidak lah disaman bagi pihak anda (macam dia baca.. ). Teguran yang dibuat melainkan tidak sebagai unsure nasihat. Alhamdulillah kalau teguran itu dapat dimanfaatkan bersama.



Berbalik kepada isu asal iaitu minggu peperiksaan. Setakat ape yang saya tulis sekarang, saya telah selesai menduduki 3 kertas iaitu DE, English for Academic Communication dan Hubungan Etnik dan masih berbaki 3 kertas lagi iaitu Statistik, LA dan CalculusII yang masing2 diadakan pada 12, 14 dan 15hb4. Alhamdulillah, setakat yang saya lalui semua peperiksaan dapat saya jawab selancarnya. Mungkin doa ibu saya, kawan2 dan para pensyarah. Saya mengharapkan 3 kertas yang telah saya lalui dapat saya peroleh kejayaan semaksima mungkin setimpal dengan usaha yang telah saya usahakan. Moga2 ianya turut member saya satu semangat yang baru bagi meneruskan pepriksaan yang berbaki 3 cuma.


Maklumlah, selagi kita bergelar manusia kita tak lepas dari menerima ujian daripada-Nya kerana Dia sangat rindu akan rintihan kita meminta-minta kepada-Nya. Maka, ditakdirkan dalam minggu peperiksaan ini saya telah mengalami sakit gigi yang sudah lama tidak saya lalui yang mana kali terakhir gigi saya sakit keran graham bongsu kanan dan kiri baru hendak keluar. Kali ini, Allah telah menguji saya dengan keadaan kedua-dua gigi yang baru tumbuh itu mengalami jangkitan bacteria dan menyebabkannya berlubang. Harap anda semua mengerti bagaimana saya melalui kesakitan tersebut. Pada hari rabu 7hb4 saya telah pergi ke Pusat Kesihatan Mahasiswa bagi tujuan untuk mengadakan pemeriksaan. Pada hari itu, doctor telah bertindak membersihkan @ cuci terlebih dahulu gigi saya daripada plak keran ingin memastikan tampalan yang dibuat nati kekal dalam tempoh yang lama. Selesai menjalani proses pencucian saya telah diarahkan kembali semula ke klinik berkenaan bagi melakukan proses tampalan yang pertama. Keesokan harinya gigi graham saya disebelah kanan telah ditampal walaupun proses itu agak menyakitkan tapi saya berpuas hati untuk menjalani kehidupan saya tanpa ada rasa sakit tersebut. Hari jumaat pula saya telah membuat tampalan bagi gigi graham saya sebelah kiri. Sebelum itu saya telah berjumpa doctor lain untuk mngambil ubat Young Hypertansion saya. Memandangkan cuti sudah dekat saya telah meminta doctor tersebut membekalkan saya ubat berkenaan selamaa 4 bulan. Alhamdulillah tekanan darah saya ketika membuat pemeriksaan adalah 150/80 walaupun masih tidak berada pada tahap yang normal saya masih bersyukur kerana penyakit yang Allahh bekalkan itu lebih mendekatkan saya kepada-Nya. Alhamdulillah, nikmat gigi telah Allah berikan kembali. Gara2 saya fobia akan sakit gigi yang saya alami saya telah bertindak memberus gigi setelah sebarang makanan yang masuk kedalam mulut, Masya Allah, Dia yang Maha Mengetahui setiap satu apa yang Dia ciptakan.


Sebanarnya apa yang membuatkan hati sya terdetik untuk menulis pada saat dan ketika ini adalah kerana saya telah membaca satu ruangan “MURABBI” dalam majalah kegemaran saya ketika ini iaitu Majalah Solusi. Jika saudara dan saudari ingin menatap dan mengetahui sedikit info berkenaan majlah inii anda boleh melayari laman ini www.facebook.com dan taip “majalah solusi” segala info ada pada ruangan itu memandangkan saya tidak tahu akan alamat web bagi najalah ini. Pada ruangan ini, telah diceritakan berkenaan Imam Ibn Qayyim al-Jawzi. Saya tertarik pada frasa iaitu beliau telah berusaha menulis setiap hari sebanyak 4 helai muka surat. Begitu saya tersentuh betapa bersungguhnya insan Allah ini mengabadikan diri kepada-Nya menerusi karya penulisan. Saya berazam semoga semangat beliau dapat saya contohi dan teladani agar saya tergolong dalam kalangan hamba Allah yang dahagakan ilmu pengetahuan.



Akhir kalam, saya menyeru semua insan yang membaca post terbaru saya ini semoga mendoakan kesihatan saya supaya dapat saya beribadat dan melakukan aktiviti seharian saya dengan sempurna. Saya juga berharap, anda akan mendoakan kebahgiaan serta kejayaan saya duniia akhirat. Saya juga berdoa agar doa anda dikabulkan dan saya pasti berdoa pada anda semua seperti mana anda mendoakan saya. Nantikan post2 saya yang akan datang yang pasti saya menjanjikan gaya penulisan terkini. Semoga apa yang ditulis oleh saya pada kali ini anda dapat manfaatkan dalam kehidupan anda semua amin. Assalamualaikum..

7 AYAT CINTA

NOTA BUAT TEMAN YANG DIKASIHI DAN DILINDUNGI ALLAH..



7 AYAT CINTA


Sabda Rasulullah : “Barangsiapa yang menghafal dan mengamalkan 7 kalimah ini akan dimuliakan Allah dan malaikat dan diampunkan dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan”


1. Bismillahirrahmanirrahim, di setiap kali hendak melakukan sesuatu.


2. Alhamdulillah, setiap kali habis melakukan sesuatu.


3. Astaghfirullah, jika tersilap melakukan sesuatu yang buruk.


4. InsyaAllah, jika ingin melakukan sesuatu pada waktu yang akan datang.


5. Lahaulawalaquawataillabillah, bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang buruk.


6. Innalillah, jika menghadapi musibah atau menghadapi sesuatu kematian.


7. Laailaahaillallah, bacalah sepanjang hari dan sepanjang malam sebanyak-banyaknya.


Amalkanlah selalu moga-moga kita terolong dalam kalangan orang yang terpilih oleh Allah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...