BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

KITA TAK PANDAI SEBENARNYA...

Tuesday, July 06, 2010


Assalamualaikum kepada pengikut blog ini. Tajuk yang bakal saya kupas pada kali ini merupakan tajuk yang amat sesuai selari dengan keadaan saya sekarang yang akan meneruskan pembelajaran disemester ketiga saya. Kita manusia penuh dengan kekurangan kerana kesempurnaan itu hanya milik-Nya. Kita, sebagai khalifah di bumi Allah hanya dibekalkan dengan ilmu yang secebis cuma maka memang betullah kita tak pandai sebenarnya. Betulkan saya jika fakta yang saya berikan ini salah, saya pernah terbaca di majalah bahawa kita sebagai manusia ketika hayat hanya menggunakan sedikit sahaja fungsi otak dan akal. Ya Allah, betapa besar nikmat dan kurniaan yang telah engkau berikan tetapi kami masih tidak dapat menggunakan sehabis baik.




Apabila kita bergelar mahasiwa dan mendapat keputusan cemerlang janganlah kita membangga diri dan takabbur dengan kejayaan yang kita kecapi kini kerana ada yang lebih ‘pandai’ sebenarnya. Sepatutnya, kita haruslah berasa syukur dengan kejayaan yang Dia kurniakan kepada kita. Bangga itu memang benar susah kita hendak nafikan dalam diri kita tetapi bagaimana kita menghadapinya itu merupakan ilmu yang penting bagi mengelakkan kita tergolong daripada golongan yang saya sebutkan seperti di atas.


Pada pendapat saya, kejayaan kepada seorang yang berasakan dirinya pandai dan memandang rendah terhadap orang lain merupakan satu sindiran sinis Allah kepada mereka kerana ilmu Allah itu maha luas dan kita tidak mampu untuk menguasai kesemuanya. Kita hidup sebagai khalifah haruslah tidak lokek berkongsi sesuatu. Sebab itu apabila kita berada di dalam kelas kita dapat memerhatikan satu senario dimana tidak ada seorang yang hebat atau pandai dalam semua subjek. Maka apabila kita lemah dalam sesuatu subjek bertanyalah kepada rakan yang lebih pandai dan begitu juga sebaliknya jikalau kita pandai akan sesuatu subjek maka kita hendaklah menerangkan dan mengajar sahabat-sahabat kita yang lemah dalam mata pelajaran tersebut.



Sahabat yang saya hormati, berkongsilah ilmu kerana apabila seseorang berkongsi ilmu maka dijanjikan bahawa ilmu yang sedia ada tidak akan berkurang malah semakin bertambah. Ilmu yang kita miliki pada hari ini sangat kecil berbanding ilmu Maha Pencipta maka marilah kita tidak lokek dalam perkongsian ilmu kerana kita tidak pandai sebenarnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...