BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

KEJAYAAN INTI KEPAYAHAN :)

Monday, September 20, 2010

Tanyakan mana-mana individu intelektual dan tidak kurang masyarakat awam yang lain pasti bersetuju dengan idea yang saya gagaskan di atas. Seperti kaitan wanita merupakan tulang belakang kejayaan seseorang lelaki, kepayahan juga merupakan syarat perlu seseorang mencapai kejayaan yang kekal. Melihat kesenangan rakan-rakan melanjutkan pelajaran ke IPTA dan IPTS dan bantuan pinjaman serta biasiswa (kewangan) kadang-kadang saya tertanya adakah kejayaan yang bakal kita kecapi kelak setaraf dengan kejayaan orang-orang terdahulu? Terdetik dibenak fikiran saya tatkala tercetusnya idea ini melalui bacaan SOLUSI isu 23 pada kolum tulisan Prof. Dr. Sidek Baba yang menceritakan betapa banyak halangan dan kedukaan yang ditempuh demi sebuah kejayaan yang digapai kini.



Bukan sahaja masalah kewangan yang menjadi masalah pokok tetapi mental dan rohani beliau turut diusik seolah-olah ingin membantut usaha kearah kejayaan kelak. Tetapi usaha yang dipadu tidak pernah sesekali dilebur tetapi menjadi penguat dalam mengorak langkah seterusnya. Normal jika kita ada masalah tetapi tidak normal jika kita tidak mengetahui cara-cara bagaimana masalah itu ingin kita selesaikan. Kepayahan itu merupakan pembakar kepada kejayaan yang ingin kita lakarkan. Kita mesti pernah mendengar dialog ini, “aku tak nak anak aku susah seperti mana aku susah sekarang”. Lihatlah bagaimana kedukaan dan kesusahan yang pernah kita alami dahulu mendidik kita untuk tidak mendekatinya lagi.


Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah yang terlindung disebaliknya. Usah kita pertikaikan apa yang telah Allah takdirkan kepada kita. Kita sebagai hamba hanya mampu pasrah dan redha dengan setiap perutusan-Nya kerana Dia mengetahui segalanya. Mungkin baik pada sangkaan kita (kita hanya menilai sesuatu melalui mata dan hati) tetapi besar hikmahnya disisi Allah s.w.t.



Biarlah kita bersedih dan berduka dahulu seperti pepatah “bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian” tetapi kelak hanya ketawa gembira menemani kita selama-lamanya. Ingatlah janji Allah hanya kita yang bakal mengubah nasib diri kita tiada masuk campur Allah akan hal itu. Ayuhlah kawan-kawan jangan kepayahan ini menjadi penyekat kejayaan kita kelak. Tetapi jadikan ia ramuan akan resipi kejayaan kita kelak. insyaAllah semoga kita berjumpa lagi dalam keluaran akan datang. Sebarang cadangan dan kritikan boleh layangkan ke email saya yang telah saya paparkan pada ruangan atas. Assalamu’alaikum w.b.t

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...