BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

PERUTUSAN 2.0.1.1

Friday, December 31, 2010


Melangkah lagi ke tahun baru masihi. Pada kebanyakkan orang episode duka kembali menambah cartanya tak kurang juga sebahagian yang lain meratap pergi kenangan 2.0.1.0. Apa jua cara kita menyambut 2011 ini, 2011 tetap akan datang sesuai dengan tahun-tahun yang berikutnya. Jika tahun Hijrah, tahun yang mendatang dimulakan dengan doa pembuka tahun yang memohon keberkatan dan keampunan tak kurangnya juga demngan tahun baru masihi. Pelbagai azam dipasang bagi memastikan perjalanan 2011 ini tidak tersasar dengan perancangan asal. Berbalik kepada tahun 2010, sebanyak mana azam yang dipasang dapat kita realisasikan? Gembiralah apabila setiap yang dirancang dapat direalisasikan dan merataplah kedukaan apabila pelbagai perancangan seawal tahun 2010 tidak menjadi kenyataan. Pokok pangkalnya terletak pada pundak diri kita Berjaya ataupun tidak.

Bagaimana ingin memastikan segala apa yang dirancang dapat direalisasikan. Bagi saya, apabila kita ingin merancang sesuatu pastikan ianya berada pada batas kemampuan diri kita. Tak guna merancang sesuatu yang hebat tetapi berada di luar batasan kemampuan kita. Biar sekecil mana tetapi jika berjaya kepuasannya terletak pada diri kita. Azam yang dibuat haruslah azam yang mempunyai wawasan kejayaan. Pastikan azam kita merupakan azam yang dapat membuatkan kita sentiasa berazam sepanjang tahun 2011 pastikan ianya istiqamah kerana orang yang berjaya itu sentiasa istiqamah dalam setiap perkara. Apabila tahun baru menjelma janganlah kita sentiasa bersikap realistik. Hidup ini sementara sahaja. Akhlak juga hrus di’azam’kan baru sempurna diri kita. Jika tahun sebelumya kita sentiasa bercakap buruk akan peribadi orang lain apa kata tahun ini kita berubah untuk menjadikan diri kita tergolong dalam hadis nabi yang hari ini lebih baik daripada hari semalam.

Tahun baru juga kita mesti merancang semua kewangan kita supaya hidup kita pada hari berikutnya lebih produktif. Jika kita hidup berseorangan mungkin kita tidak kisah akan perbelanjaan kita tetapi apabila kita hidup berkeluarga perancangan kewangan yang baik dapat memastikan kita menjalani hari pada 2011 dengan tenang. Perancangan kewangan yang baik dapat memastikan kita sentiasa selamat jika timbuk masalah seperti hutang, kematian dan sebagainya. Kewangan yang baik juga dapat menstabilkan institusi kekeluargaan lebih stabil kerana jika tidak institusi kekeluargaan mudah goyah dan runtuh.

Saya? Pada tahun ini, saya berazam ingin berbakti kepada keluarga terutamanya ibu saya dengan lebih baik. Saya ingin memastikan setiap keputusan peperiksaan saya cemerlang sesuai dengan hasil usaha saya yang terbilang. Saya juga ingin memastikan diri ini lebih banyak terlibat dengan aktiviti universiti, fakulti dan kolej. Saya juga ingin memperbaiki akhlak saya ke tahap yang lebih membanggakan dan saya ingin memastikan juga diri ini ada masa untuk sentiasa bermuhasabah dengan setiap satu perkara yang saya usahakan. Saya mendoakan yang terbaik untuk kalian pada tahun 2011 dan semoga menjalani tahun 2011 dengan ceria.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...