BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saya, Isi dikembang dari Tajuk!

Wednesday, December 29, 2010


Berfikir akan sesuatu merupakan frasa yang begitu bebas kedengaran. Ia memang bebas kerana kita berfikir hanya kita sahaja. Tiada yang boleh membantah atau menyoal kerana ia masih berbentuk fikiran melainkan jika fikiran itu sudah kita suarakan. Tajuk post saya pada kali ini merupakan satu fikiran yang telah saya tuliskan. Seringkali saya berfikir akan setiap satu perkataan yang saya dengari dan fahami. Kekadang sama seperti insane biasa, saya kerap terlupa kerana kita harus faham bahawa akal seperti suatu tempat yang begitu luas andai kita tumpukan pada sesuatu, sesuatu yang pernah kita tumpu terlebih dahulu mudah hilang jika tiada tanda yang menandakannya.

Maka menginjaknya umur kepada 19 tahun membuatkan saya berfikir bagaimana untuk memastikan apa yang pernah terfikir tidak hilang begitu sahaja. Tiba-tiba saya teringat akan pengucapan oleh seseorang iaitu melihat lebih baik daripada mendengar. Lalu, setiap apa yang terlintas di benak fikiran ini akan saya tuliskan di atas kertas. Akal setiap insan berfungsi dengan berbeza mengikut kepada bagaimana kita mendengar, melihat dan menyelesaikan sesuatu perkara itu. Saya tidak tahu akan orang lain, tetapi saya arif akan diri saya.

Hobi yang suka membaca dan menulis ini membuatkan saya tahu apa yang hendak saya lakukan ketika hendak menulis sesuatu tak kisahlah cerpen, rencana dan sebagainya. Untuk memastikan saya dapat menulis dengan baik saya mengfungsikan akal saya untuk memikirkan idea tajuk terlebih dahulu kerana saya, isi dikembang daripada tajuk. Amatlah sukar bagi saya untuk menulis jika saya tidak mendapatkan tajuk terlebih dahulu. Mungkin pelik bagi anda tetapi normal bagi saya. Begitulah apa yang ingin saya kongsikan perihal saya kepada anda. Signifikannya, kita berfungi sesuai dengan tugas kita kepada Allah sebagai khalifah dan hamba-Nya.

Bersyukur kita kepada-Nya kerana setiap apa yang berlaku mengikut turutan. Tiada apa yang berlaku didunia ini melainkan ada turutannya yang sendiri. Susanan ini yang patut kita ikut jika tidak keputusannya seperti hari ini. Bencana alam seperti tornado, banjir, tanah runtuh, tsuami dan sebagainya. Andai kita sentiasa resah dengan kehidupan kita, perhati semula mana salah silapnya kerana bagi saya salah itu berlaku apabila hidup kita tiada perancangan sedangkan Allah ada perancangan bagis setiap satu hambanya inikan kita pada diri kita sendiri.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...